event

Sara haar eerste keer…

Michelin. Auto’s. Banden. Porsche. GT3. Testen. Circuit. Zolder.

Zou dit werkelijk mijn eerste keer op een circuit zijn? Achter het stuur van zo’n GT3? Ik had nog nooit op een circuit gereden en het leek wel of deze kleine-meisjesdroom in vervulling zou kunnen gaan… Je kan al meteen raden hoe enthousiast ik was!

Richting Zolder

Het werd vroeg dag en rond 8u was ik al in Zolder. Op het circuit. Heerlijk. De auto’s stonden al klaar in de pit. Maar de groep waar ik in zat, mocht eerst wat theorie verorberen. Goed! Want het had die nacht geregend en het circuit lag er wat nat bij. Ik reed die dag met een ‘automatic’ (en deed geen accidenten!), merkte het verschil tussen zomer- en winterbanden en jawel… ik mocht met een Porsche GT3 op het circuit rijden! Mijn kleine-meisjesdroom ging werkelijk in vervulling…

20140611-MichelinZolder2014-1260

20140611-MichelinZolder2014-1274

Zomer- vs. Winterbanden

Na de theorie over de nieuwe type banden van Michelin mochten we zelf het verschil tussen een zomer- en winterband ondervinden. Waarom is het nu zo belangrijk om in de winter van banden te wisselen…? Om eerlijk te zijn heb ik dit dus nog nooit gedaan… Maar sinds deze test heb ik m’n mening herzien…

Als je met zomerbanden in de winter rijdt, dan kan je remafstand zo’n 7 meter langer zijn dan als je met winterbanden zou rijden! ik heb de test verschillende keren gedaan en het is best wel frapperend. Toch maar sparen voor een set degelijke winterbanden dit jaar!

Oh ja, trouwens… Zo’n goedkope winterbanden van Chinese makelij hebben hetzelfde effect dan rijden met zomerbanden in de winter. Veel grotere remafstand en minder grip op de baan.

20140611-MichelinZolder2014-06843

20140611-MichelinZolder2014-06848

Mijn eerste keer op een circuit

Als laatste onderdeel van deze geweldige dag mochten we achter het stuur van echte racewagens springen. Een megane en een Porsche. Onder de testwagens hadden ze de nieuwe banden gestoken, what did you expect?! ;-) De Michelin Pilot Sport 3 en de nieuwe Michelin Pilot Sport Cup 2.

Mijn eerste circuit ervaring was met een Megane. Handgeschakeld. Om eerlijk te zijn dacht ik dat ik dit makkelijker zou vinden, “omdat deze auto het meest op een gewone auto lijkt”.  Het was een fijne rij-ervaring, fijne kennismaking met rijden op een circuit.

Maar m’n hartje sloeg toch wel enkele slagen over toen ik in de Porsche stapte. Een stuur met “kleppekes” aan, TIPTRONIC! Woohoo! Eerst een beetje twijfelachtig, maar man dat is makkelijk om mee te rijden! Vitesse hoger? Aan het rechterkleppeke trekken. Vitesseke lager? Ah, das het linkerkleppeke. Ok ok, “kleppeke” klinkt nogal denigrerend, maar zo weet iedereen toch wel waarover ik het heb right? ;-)

Ik genoot werkelijk van elke seconde van zodra ik in die wagen stapte. Ik leerde de ideale lijn te nemen, de perfecte bocht te nemen, te schakelen met dat handige tiptronic systeem… En ja, het is heerlijk om de geur van rubber op de baan te kunnen ruiken en de geur van de naft te ruiken terwijl je aan het rijden bent. Ik waande me héél even een race-piloot (in opleiding) ofzo. HEERLIJK! GENOTEN, dat heb ik! Met volle teugen!

20140611-MichelinZolder2014-1283

 Wat heb ik geleerd?

  • Dat er wel degelijk een groot verschil is tussen zomer- en winterbanden. En dat het de investering meer dan waard is. Dat onderdeel van deze workshop is wel serieus blijven plakken bij mij. Een remafstand die zomaar eventjes 7 meter verschilt? Dat is wel de moeite he!
  • Op het circuit mag ik en moet zelfs ik meer gas geven! (Ook al ging ik niet zo hard als bvb. collega blogger Herman)
  • Nog ne keer?!  Ik hoop écht dat ik ooit nog eens op een circuit beland, want ik heb er ongelooflijk hard van genoten!  (en ik wil wat harder op die gaspedaal (durven) duwen! haha)

Duusd keer merci Michelin voor deze kans! Is het nodig te zeggen dat ik het écht waar super-mega-de-maks vond? ;-)