dagelijks

vaagvertenties

Bij virale campagnes mag men niet vergeten om rekening te houden met de Belgische opt-in wetgeving en dat is waarvoor NicePeople veroordeeld is.

Op 30/06 zijn de makers van de website www.nicepeople.be veroordeeld geweest en wel om het volgende:
· De website vroeg bij een inschrijving op de site het e-mailadres van 5 vrienden.
Naar deze vrienden werd vervolgens een e-mail gestuurd met de vriendelijke vraag om ook lid te worden van de nicepeople community.

· Deze vrienden hebben nooit expliciet toestemming gegeven om deze vaagvertentie (“Reclame dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn, door opmaak, presentatie, inhoud of anderszins, mede gelet op het publiek waarvoor zij is bestemd. Als de advertentie niet duidelijk herkenbaar is, is het een vaagvertentie)” te ontvangen van nicepeople.

· Nicepeople begaat dus een inbreuk op de bestaande opt-in wetgeving.

Resultaat:
· Een boete,
· En een dwangsom van 10 000 euro per nieuwe inbreuk.

Nicepeople gaat in beroep, een paar tips waar moet aan gedacht worden bij de creatie van een virale campagne:

· Laat de verzender de virale e-mail versturen vanuit de eigen account (Hotmail/ Facebook/…). Verstuur de e-mail niet rechtstreeks vanuit de website van het merk.

· Een standaard e-mail bericht aanbieden kan, maar laat de verzender steeds toe om de content van het e-mailbericht te personaliseren.

· Laat de e-mail steeds ondertekenen door de verzender, en gebruik de naam van de verzender als afzender

kort samengevat:
· Een merk mag het gemakkelijk maken om een boodschap (content/ aanbod/ weblink) door te sturen naar vrienden.

· Een merk mag het doorsturen van deze boodschap echter niet verplichten, en de verzender van de boodschap moet volledig zelf de inhoud van de e-mail kunnen bepalen.

Ik ben alvast benieuwd wat de uitspraak zal zijn in Beroep.